modir

باشگاه دانشجویان مدیریت

modir

باشگاه دانشجویان مدیریت

۳ مطلب در دی ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در حال حاضر با دو رهیافت برنامه ریزی راهبردی خارج به داخل و داخل به خارج رو به رو هستیم. این نوع دسته بندی به عامل به کار گرفتن یا نگرفتن منابع و قابلیت ها و همچنین عوامل خرد و کلان محیطی در آغاز بستگی دارد. به عبارتی دکترین علم برنامه ریزی راهبردی به این اتفاق نظر رسیدند که سازمان ها و شرکت های برتر و محبوب دارای توانایی های منحصربه فردی هستند که سبب شده تا در بازارها جایگاهی داشته باشند. این شرکت ها با استفاده از خلاقیت، یک رهیافت داخل به خارج رقم زده، بر این اساس و اتکا بر توانایی های درونی، خود را از دیگران متمایز کردند، به عبارتی دیگر بازارهایی را به وجود آورده و فضای رقابتی شکل داده اند. بینش دیدگاه مبتنی بر منابع بر این فرض استوار است که بنگاه ها مجموعه ای از منابع و توانایی های ناهمگن هستند، که این منابع و توانایی ها قابل انتقال از بنگاهی به بنگاه دیگر نیستند. همچنین این دیدگاه فرض تکیه دارد که منابع و توانایی های هر سازمان و گروه نخستین مزیت و عامل متمایزکننده آنهاست و نوعی برتری پایدار و بلندمدت را برای آنها به ارمغان می آورد. منظور از منابع و توانایی ها، دارایی ها، ویژگی های مثبت، دانش و هر نوع مزیت نسبی است که در اختیار یک گروه است و در بهبود شرایط آینده آنها مؤثر است. بارنی در سال ۱۹۹۱ اضافه می کند که اگر منابع و توانمدی بنگاه ارزشمند، کمیاب، تقلیدناپذیر، غیرقابل جایگزینی (مرسوم به شرایط VRIO) باشند، می توانند مزیت رقابتی مستمر برای بنگاه ایجاد کنند.

VRIOمدل VRIO

مدل Meta- SWOT براساس رهیافت داخل به خارج و به نوعی دیدگاه مبتنی بر منابع است. همچنان چگونگی تشخیص منابع و قابلیت های قادر به ایجاد مزیت رقابتی پایدار به عنوان یک چالش باقی است. بارنی برای حل این مسئله چهار معیار اصلی را ارئه می کند. برای اثربخشی یک منبع یا قابلیت از نظر استراتژیک باید با ارزش بودن، کمیاب، تقلیدناپذیری و غیرقابل جایگزینی باشد (شکل ۱). چهار معیار مطرح شده می تواند توان بالقوه منابع و قابلیت برای خلق یک استراتژی موفق را تعیین کند.

شکل ۱: معیار چهارگانه ایجاد یک راهبرد موفق از دیدگاه مبتنی بر منابع (VRIO)

در مدل Meta- SWOT، عوامل مرتبط با محیط سازمان به طور مستقل از عوامل داخلی شناسایی می شوند. برای این شناسایی از روش PESTEL استفاده می شود. این چارچوب براساس عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناورانه، زیست محیطی و قانونی استوار است. این تحلیل برای شناسایی فرصت های پیش رو و همچنین خطرات احتمالی گسترش هر مجموعه مؤثر است. عموماً این تحلیل جهت ارزیابی محیط در ابعاد کلان و همچنین ارزیابی زمان حال می پردازد. چراکه عوامل کلان این توانایی را دارند تا تغییرات اساسی را در محیط و مجموعه ایجاد کنند. در حالی که آن بنگاه تأثیر در اتخاذ این تصمیمات نداشته است.

مدیراما؛ باشگاه دانشجویان مدیریت


  • مهشید فیروزآبادی
  • ۰
  • ۰

خلاصه کتاب تحول و توسعه سازمان

سازمان ها از جمله اساسی ترین ارکان جوامع مدرن به شمار می روند. همزمان با توسعه و فراگیر تر شدن سازمان ها در جوامع توسعه یافته و در حال توسعه تلاش های نظری و عملی بسیاری در راستای تحول و توسعه سازمان ها صورت گرفته است، با وجود این برنامه های تحول بی شماری در جهان و از جمله در ایران با شکست رو به رو شده اند. از این رو مهارت به کار گیری و بومی سازی مدل ها و الگوهای موجود در حوزه دانش علوم مدیریت تحول برای سازمان ها و جوامع سازمانی چالشی اساسی به حساب می آید. کتاب تحول و توسعه سازمان که توسط دو تن از اساتید مطرح در این حوزه ( توماس جی، کامینگز و کریستو فرجی وورلی) به نگارش در آمده است رویکرد مورد-مبنا به لحاظ محتوایی دارد و به لحاظ شکلی در قالب یک کتاب درسی در بسیاری از دانشگاه های دنیا به عنوان یک مرجع درسی مد نظر است، هر چند مفاهیم آن نیز قابلیت پیاده سازی در سازمان های مختلف بخش عمومی، خصوصی و غیر دولتی با ابعاد مختلف را داراست.

کتاب تحول و توسعه سازمان توسط مترجم ارزنده کشورمان کوروش برارپور ترجمه و توسط انتشارات فراز اندیش سبز به بازار عرضه شده است  و شامل ۲۳ فصل در قالب ۷ بخش می باشد.

خلاصه کتاب مباحث تحول و توسعه سازمان که در اینجا ارائه شده، خلاصه ای ۲۰۲ صفحه ای است. خلاصه کتاب مذکور توسط تیمی از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری مدیریت دانشگاه های تهران تهیه شده است. در خلاصه این کتاب سعی شده است تا ضمن رعایت اصول خلاصه نویسی و ایجاز، مهمترین نکات مطروحه در کتاب گردآوری شوند به گونه ای که بتوان از آن به عنوان جزوه کتاب تحول و توسعه سازمان استفاده کرد. این خلاصه، خلاصه ای با کیفیت و عالی است که می تواند منبعی برای امتحان ها، کارهای کلاسی و پروژه ای شما دانشجویان عزیز باشد.

 کتاب تحول و توسعه سازمان

مدیراما؛ باشگاه دانشجویان مدیریت


  • مهشید فیروزآبادی
  • ۰
  • ۰

 مقالات آینده نگاری

آینده نگاری از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی با استقبال بی نظیری از جانب سیاستگذاران علم و فناوری کشورهای مختلف روبه رو شده است. به گونه ای که از اوایل این دهه تاکنون تقریبا بیشتر کشورهای پیشرفته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه و حتی برخی از سازمان های بین المللی و منطقه ای، برنامه هایی را در این خصوص تدوین و اجرا نموده اند.
آینده نگاری به عنوان ابزاری بسیار موثر جهت سیاست گذاری (و به خصوص سیاست گذاری علم و فناوری) به دولت ها کمک می کند تا در دنیای امروز به چالش هایی همچون جهانی شدن و رقابت فزاینده پاسخی مناسب ارایه و اقداماتی موثر انجام دهند.
همچنین آینده نگاری فرایندی است که طی آن درک کامل تری از نیروهای شکل دهنده آینده بلند مدت پیدا می شود. این نیرو های شکل دهنده، در تدوین و تنظیم سیاست ها، برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها در نظر گرفته می شوند. با توجه به جدید بودن بحث آینده نگاری در جوامع و سازمان ها و اهمیت آن، بررسی و پژوهش در این حوزه بسیار ضروری است.

جهت درک بهتر موضوع آینده نگاری و بهبود و تسریع انجام تحقیقات در این زمینه، باشگاه دانشجویان مدیریت، بسته مقالات آینده نگاری که شامل ۱۳ مقاله انگلیسی به روز و مرتبط (سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶) و ۲ مقاله فارسی که اخیرا در این زمینه انجام شده، فراهم آورده است.

همراهان گرامی، در مقالات این پک پیشینه مناسب در زمینه موضوع، مدل های مفهومی کار شده در این زمینه و ابعاد مورد بررسی قرار گرفته از طریق پرسشنامه را خواهید یافت.

 مقالات آینده نگاری

مدیراما؛ باشگاه دانشجویان مدیریت

  • مهشید فیروزآبادی